Megnyerhetjük-e a munkahelyi harcokat?

Kép forrása: geralt \ pixabay

A munkahelyi harcok mindenütt jelen vannak és mindenkinek, aki másokkal együtt dolgozik meg kell vívnia csatáit napról-napra. Néha persze felfokozottabban, néha egyáltalán nem és néha pedig alattomosan lappangva jelentkeznek a munkahelyen a furkálások, a kiszorítósdi – más néven a munkahelyi harcok.

Az első és legfontosabb szabály a munkahelyi harcban, hogy ezeket soha nem lehetséges megnyerni. Veszíteni lehet, de győzni annyit tesz, hogy nem mi vesztünk.

Ennek az az oka, hogy minden nap új helyzetek állnak elő és nem lehetünk “biztonságban” soha sem, hiszen újra és újra fel kell venni a harcot.

A munkahelyi arcok két fő oka egyrészt a hierarchikus szervezet által “tuningolt” egók ütközése és az, hogy minden munkahelyen jelen van a változástól való félelem a mindennapokban.

Minden munkahelyen folyamatosan keringenek az átalakulással kapcsolatos hírek, amik a kialakult viszonyok megváltozásának az esélyét latolgatják. A hírek arról szólnak, hogy ezt vagy azt ide vagy oda helyezik, ennyi meg ennyi emberrel kevesebben vagy többen lesznek a dolgozóban vagy ez vagy az kerül ezeknek vagy azoknak az élére.

Néha egyenesen úgy tűnik a munkahelyen dolgozóknak, hogy szinte már csak a változás állandó 🙂

Kép forrása: johnhain \ pixabay
Kép forrása: johnhain \ pixabay

Ha megértjük, hogy lehetetlen nyerni a bürokratikus harcban akkor jutunk el oda, hogy lehetőségünk lesz nem veszteni az irodában és a lehető legkevesebb lelki sérülést és egzisztenciális veszélyt elszenvedni.

Ennek pedig összesen két fő eszköze van:

  1. Ha akkor szólunk, hogy a feladat nehéz, amikor már egy ideje dolgozunk rajta – akkor a főnök előbb fog minket alkalmatlannak tartani, mint a feladatot nehéznek. Ezért amikor feladatot kapunk a főnökünktől – függetlenül annak nehézségétől – azonnal jelezzük neki, hogy ez egy nagyon nehéz feladat. Ezt nem szabad felháborodásba csomagolni, hanem kedvesen és mosolygósan kell megjegyezni. Ez után pedig szépen komótosan el kell kezdeni dolgozni az ügyön 🙂 Mi ennek az előnye? Egyrészt lehetséges, hogy a főnökünk már ekkor hosszabbít a határidőn vagy elvesz a feladatból – tehát kisebb terhelésnek leszünk kitéve. Más részről pedig egy esetleges sikertelenség esetére előre jeleztük, hogy nehéz a feladat. Valamint abban az esetben, ha a feladattal sikeresen birkózunk meg – ismét függetlenül a feladat valódi nehézségeitől – a főnökünkben az marad meg, hogy mi egy nehéz feladatot is sikerrel oldottunk meg.
  2. A munkahelyi hírekkel, folyosói pletykákkal legyünk tisztában, de mindig tartsuk magunkat a Szabadkőművesek évszázados elvéhez: “Hallj, Láss, Kussolj“. (Audi, Vide Tace) Hosszú távon mindig azok vannak biztonságban, akik megcsinálják a dolgukat, de egyértelműen nem ők végzik a legtöbb munkát. Miért? Mert a döntések idején nem azt vizsgálják, hogy ki a legjobb kőműves, hanem azt, hogy ki panaszkodik a legkevesebbet a munkára.

 

Audi - Vide - Tace. A Szabadkőművesek egyik legnagyobb titka: Hallj, Láss, Kussolj. Ilyen egyszerű ez :) Kép forrása: Steve Ellwood \ skyscrapercity.com
Audi – Vide – Tace. A Szabadkőművesek egyik legnagyobb titka: Hallj, Láss, Kussolj. Ilyen egyszerű ez 🙂 Kép forrása: Steve Ellwood \ skyscrapercity.com